Wednesday, March 21, 2012

Bagaimana Keserabutan Kita Berpindah Kepada Orang Lain

Bismillah,

Sebenarnya saya mahu bercakap tentang senyum. Alah..takkan taktau kot senyum tu apa? Senyum tu yang mcm ni :) :) :)

 

Di sini, saya ingin ceritakan satu kisah. Kisah saya yang telah transform menjadi ibu yang garang. Selepas bertukar menjadi garang, saya telah menukarkan anak saya Asmaa' kepada seorang yang memendam rasa diri dan Usamah telah menjadi seperti diri saya ~garang. Dan ini menjadi pencapaian terburuk dalam hidup saya. 

Tidak mahu berlama-lama dalam kesilapan. Saya cuba mengalih perangai saya semula. Saya tidak mahu anak saya menjadi produk yang rosak dalam masyarakat. Masyarakat perlukan mereka untuk menjadikan dunia ni satu tempat yang selamat. Kenapa anak saya? Erk.. takkan saya nak suruh anak orang pulak kan? Jadi marilah kita berkolaborasi dalam menjadikan dunia ini tempat yang selamat semula. 

Nanti-nanti sahaja saya bercerita tentang Asmaa'. Saya mahu mula bercerita tentang Usamah. Anak yang telah membesar dengan kegarangan seorang ibu. Alhamdulillah, semoga tidak terlambat menjadikan anak ini seorang yang soleh kerana telah jelas kelihatan potensi yang ada dalam dirinya. 

Usamah menjadi seorang abang yang sangat garang. Demi tidak mahu uminya marah, dia akan mendahului saya. Jika adiknya buat apa-apa kesalahan, dia akan jadi orang pertama menjerit-jerit memarahi mereka. Maka tahulah saya, saya telah mula tersalah didik. Setiap kali dia marah, saya akan rasa 'alamak, mcm akulah dia marah'. 

Jadi, salah sayalah yang mesti dibetulkan terlebih dahulu. Masya ALLAH, rupanya sabar yang dituntut dalam mendidik rumahtangga adalah sangat berat untuk dilaksanakan. Tapi ada satu shortcut untuk hilangkan marah iaitu dengan SENYUM! 

Tak susah pun nak senyum. Pagi2 kalau saya melihat Usamah muncung, saya akan suruh dia senyum dan puji dia handsome begitu. Bila dia senyum, saya pun tumpang senyum sama. Kalau asal2 risau dia monyok begitu, terus jadi seronok. Dia pun jika dalam keadaan senyum, takkanlah nak marah2...sangat tidak matching kalau marah sambil senyum kan?

Sama jugalah dengan kehidupan kita. Mana ada bumi yang tidak ditimpa hujan. Macam tulah masalah. Akan selalu datang untuk menambah potensi diri dan iman kita. Tapi janganlah sampai kita mempengaruhi mood orang lain terutamanya di sekolah atau tempat kerja. Di sekolah, alamatnya susah la nak dapat ilmu dan di tempat kerja, alamatnya susah pula rezeki nak masuk.

Bayangkan kita datang kerja dengan muka masam. Perkara pertama dalam fikiran rakan sekerja barangkali 'gaduh dengan laki dialah tu..'. Perkara kedua, semua pekerja lain pakat-pakat taknak tegur konon-konon nak menghormati mood kita. Sebenarnya yang terjadi adalah mereka menyampah tengok kita cebek . Serius, ia sangat mengganggu mood orang lain untuk bekerja.

Samalah juga kalau ada masalah di tempat kerja. Tiba2 balik muncung dengan pasangan dan anak2 yang takde kena mengena pun dengan apa yang kita hotkan sangat kat pejabat tu.Tak pasal2 pasangan kita pun naik hot juga, lepas tu melarat gaduh laki bini. Cubalah senyum, berat dalam hati tu ringankan dengan mengadu kepada ALLAH.

Saya sebut ini sebenarnya terpakai dalam banyak kondisi. Walau sebesar mana masalah pun, jangan sampai merosakkan diri sendiri. Serius, saya sendiri mempunyai masalah. Tapi saya rasa rugi kalau kita habiskan dengan bermasam. Senyum tak susah pun malah bila orang tengok kita senyum, mesti diorang suka dan ia adalah SUNNAH... tak percaya?? Sila Google

1 comment:

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!